Kallaste våren i mannaminne

…eller på 15 år i alla fall. Det har varit segt att vänta in våren i år. Men nu börjat det likna nåt!

 Världens vackraste klematis har tagit fart. Och notera fiskmåsen som byggt bo på taket… Det boet blev kortvarigt. Vill inte ha arga fiskmåsföräldrar med flygtränande ungar i trädgården.  
  
Njuter av syren, akleja, strandtrift och knoppande pioner.

 

Jordgubbar kommer vi inte att lida brist på i år, gissar jag!

På vinst och förlust har jag satt ut majs, tomat och gurka på friland nu. De hade inte klarat sig hemma längre ändå. Men jag räknar inte med nåt annat än att järnnätterna tar dem.

Taket är omlagt och klart. Blev superfint! Micke fixade också det sista på badrumsväggen i helgen. 

Jag tänker mycket på hur jag vill plantera tulpanet och andra vårlökar nästa år. Så här vill jag ha det:

  • Massa Spring Green i mittenrabatten. Ska fortsätta kampen mot pärlhyacinterna som kväver allting där!
  • Kaukasisk förgätmigej och mörka tulpaner (Queen of Night?) i den breda sidorabatten eller bakom vid husväggen
  • Pärlhyacinter och rosa/vita tulpaner längst fram mellan buskarna
  • Mer Allium vid badrumsväggen, i mittenrabatterna, på baksidan längs huset 

I övrigt har jag slitit som en tok med trädgården på sistone. Lite för mycket faktiskt. Därför hoppas jag att alla de perenner jag satt ger lön för mödan nästa år, så det inte bara är slitigt utan också njutbart. Tar det lilla lugna med grönsakslandet nu, det får bli som det blir helt enkelt.

Alldeles extra ljuvligt är det i alla fall att blåmesarna har fått ungar i holken på  husväggen! Kolla här:

Kommentera

