Trädgårdsförebild

 

Min farmor Pirkko hade en helt fantastisk, uppvuxen trädgård. Hon kunde namnen på alla sina växter, lät dem ofta växa där de kom upp eftersom ”myrorna har flyttat dem dit”, beställde fröer från Nyttoväxtföreningen, tog tillvara allt och var kunnig i de olika växternas läkande krafter.

När hon flyttade från sitt hus och sin trädgård, jämnade de nya ägarna trädgården med marken. Farmor skapade en ny, mindre trädgård i den lilla täppan utanför radhuset där hon bodde de sista åren. 

För två år sen gick hon bort. Tyvärr hann jag inte heller ställa alla de där frågorna som jag önskar att jag hade ställt, eftersom jag inte hade någon egen trädgård då. Istället gräver jag i minnet. Har små bilder på näthinnan, som ett hav av blodnäva under tallen. En äng på gräsmattan (med åren tog ängen över helt) för insekternas skull. Spansk körvel. Pulsatilla. Äppelgurka. Och jag minns när hon bad mig hitta en gammal purjolöksort, Allium kurrat, som hon läst om och inte hittat i Finland. Jag hittade den aldrig till henne, men tänker att jag ska göra det till slut och odla på kolonin. 

Kommentera

